Biuletyn AGH
24 wrzesień 2017
Strona GłównaBiuletyn AGHArchiwumKontakt
Eko-Energia – 5 lat działalności

Studenckie Koło Naukowe Eko-Energia obchodzi w tym roku jubileusz 5-lecia istnienia. Z tej okazji wybraliśmy się w dniach 13–15 kwietnia nad Jezioro Żywieckie na seminarium wyjazdowe, które było okazją do podsumowania działalności, dobrego wypoczynku, integracji członków oraz snucia planów na przyszłość.

Po piątkowych zajęciach, których nikt z nas nie chciał opuścić, różnymi drogami wyruszyliśmy do Żywca, a właściwie do Pietrzykowic, gdzie byliśmy zakwaterowani. Gdy już wszyscy dotarli, po pysznej kolacji udaliśmy się na uroczyste otwarcie spotkania. Nasz prezes Krzysztof Pastuszka w obecności naszego opiekuna pana dr. inż. Tomasza Mirowskiego oraz licznych gości, przedstawił historię oraz co ważniejsze osiągnięcia koła.

Po oficjalnej części była nieoficjalna – śpiewy, hulanki, swawole.

Drugi dzień naszej wyprawy był bardzo napięty. Z samego rana dołączył do nas nasz gość specjalny Pełnomocnik Rektora ds. Kół Naukowych Pionu Hutniczego dr inż. Leszek Kurcz. Po wczesnym śniadaniu wyruszyliśmy na zwiedzanie elektrowni Porąbka-Żar – najważniejszego punktu naszego energetycznego wyjazdu.

Na miejscu przewodnik zabrał nas w podróż potężnym tunelem, zdawało by się, do wnętrza ziemi. Jednak po kilkuset metrach tunel skończył się i w środku góry Żar ujrzeliśmy imponujące pomieszczenie, mieszczące całą maszynownię oraz sterowanie elektrowni. Druga co do wielkości szczytowo-pompowa elektrownia w kraju rozbudziła wyobraźnię i pasję młodych energetyków. Każde z nas wyniosło stamtąd spory kawałek wiedzy. Największą dla nas bolączką był bezwzględnie przestrzegany zakaz fotografowania.

fot. arch. KP

Po wizycie w elektrowni sprawdziliśmy słynną anomalię góry Żar, gdzie według starodawnych podań „powozy same pod górę jadą”. Studenci jednak już po przeprowadzeniu kilku prostych eksperymentów obalają tę teorię udowadniając, że za wszystkim stoi tylko złudzenie optyczne.

Następnie udaliśmy się do muzeum browarnictwa przy browarze arcyksiążęcym w Żywcu. Jego długą i czasami krętą historię przedstawiono w bardzo ciekawy sposób, którego motywem przewodnim jest podróż w czasie. Zwiedzanie zakończyło się symboliczną degustacją miejscowego specjału oraz otrzymaniem pamiątkowego kufla.

Po powrocie rozpoczęliśmy wieczorek referatowy. Kolejne tematy związane z problemami współczesnej energetyki były przedstawiane i szeroko dyskutowane. Twórcy referatów gimnastykowali się pod naporem pytań, które padały m.in. od naszych gości. Dyskusje doprowadziły do kilku ciekawych wniosków dowodząc wartości takich mini sesji, dyskusji i otwartego przedstawiania swoich spostrzeżeń. Po udziale w debacie, każdy z nas wyszedł z tego spotkania mądrzejszy. Następnie przyszła kolej na część nieoficjalną, m.in. na energetyczne kalambury, które dostarczają sporo radości.

W głowie mamy wiedzę i inspiracje zdobyte na wyjeździe oraz plany na następne lata działalności koła, kolejne wyjazdy, projekty, pomysły, wizje…