Biuletyn AGH
Magazyn Informacyjny Akademii Górniczo-Hutniczej
19 listopad 2017
Strona GłównaBiuletyn AGHArchiwumKontakt
W AGH o krakowskim metrze

Wszyscy doskonale wiemy, że metro w Krakowie to wciąż daleka przyszłość. Jednak temat ten co jakiś czas powraca w mediach. Ostatnio pojawił się ponownie i wzbudził duże zainteresowanie. Wszystko za sprawą świeżo upieczonego absolwenta informatyki stosowanej na Wydziale Elektrotechniki, Automatyki, Informatyki i Elektroniki AGH Przemysława Krupińskiego. W ramach pracy magisterskiej, której promotorem był prof. Antonii Ligęza z Katedry Automatyki, zaprojektował i wykonał on system, mający na celu wyznaczenie optymalnego przebiegu tras kolei podziemnej w Krakowie.

Zdaniem Przemysława Krupińskiego idea była taka, żeby przebiegu tej optymalnej i najbardziej potrzebnej miastu trasy metra nie opierać wyłącznie na wiedzy i poglądach kilku osób, tylko żeby oddać głos tym najbardziej zainteresowanym, czyli mieszkańcom miasta. Dlatego w ramach projektu powstał ogólnodostępny serwis internetowy www.metrokrakow.pl. Każdy użytkownik, który wchodzi na stronę jest proszony o wybranie z pięciu zaproponowanych przez autora projektu i możliwych do zbudowania linii tych fragmentów, którymi podróżowałby najczęściej, gdyby metro w Krakowie istniało już dzisiaj.

Sieć metra według głosowania mieszkańców Krakowa

Następnie głosy wszystkich mieszkańców są zliczane. Na ich podstawie, uwzględniając także takie parametry jak koszty budowy poszczególnych odcinków, ich lokalizację czy długość, system wyznacza optymalną sieć metra, czyli taką, której budowa jest opłacalna, bo zapewni odpowiednią liczbę pasażerów. Według danych zebranych przez system przez pierwsze dwa miesiące funkcjonowania – w pierwszej kolejności powinna powstać linia z Bronowic Małych do Kombinatu. W drugiej kolejności linie łączące północ i południe Krakowa.

Pomysł wzbudził bardzo duże zainteresowanie wśród Krakowian. Zaledwie w ciągu kilku pierwszych godzin od uruchomienia serwisu głos „w sprawie” oddało ponad 10 tysięcy internautów! – To zaskakujący wynik dla samego Przemysława Krupińskiego, zwłaszcza że serwis nie był nigdzie promowany, a mieszkańcy miasta dowiadywali się o nim jedynie z Facebooka. To pokazuje, że z krakowską komunikacją coś nie jest tak i wymaga ona zmian, a od tematu nie uciekniemy.

Mgr inż. Przemysław Krupiński

Oprócz wyznaczenia przebiegu trasy metra, której Kraków potrzebuje w pierwszej kolejności, projekt miał jeszcze jeden bardzo ważny, społeczny aspekt. Jak tłumaczy prof. Antoni Ligęza – pomysłodawca tematu projektu – chodziło też o pokazanie, że metro nie jest już niczym nadzwyczajnym, że jego budowa nie pochłania już tak wielkich pieniędzy jak kiedyś, a w Europie są miasta mniejsze niż Kraków, w których takie rozwiązanie funkcjonuje i jest opłacalne. Dodaje, że serwis zdecydowanie wznowił dyskusję o metrze wśród mieszkańców Krakowa. Uważa jednak, że ponownie powinny ją podjąć także władze miasta, bo to temat ważny dla miasta.

Według najnowszego studium rozwoju Krakowa, tory tramwajowe, czy też kolei aglomeracyjnej mają schować się pod ziemię do 2050 roku. Zdaniem autora projektu to szalenie odległy termin, mimo to ma nadzieję, że przynajmniej temat jego pracy magisterskiej i duże zainteresowanie z jakim się spotkał wpłynie na działania urzędników. Będzie dalej rozwijał serwis i pilotował temat, a nuż pierwsze metro przyjedzie pod Wawel szybciej niż w 2050 – twierdzi absolwent AGH.

O autorze pracy magisterskiej:

Mgr inż. Przemysław Krupiński jest absolwentem informatyki stosowanej Wydziału Elektrotechniki, Automatyki, Informatyki i Elektroniki AGH. Jest zwolennikiem sprowadzenia pod ziemię krakowskiej komunikacji w centrum miasta. Interesuje się nowymi technologiami, Internetem, mediami i muzyką. Prowadzi swój program o płatnościach w Internecie w ISTV. Obecnie „przebiera” w ofertach nowej pracy w branży IT.

Małgorzata Krokoszyńska