Biuletyn AGH
Magazyn Informacyjny Akademii Górniczo-Hutniczej
18 listopad 2017
Strona GłównaBiuletyn AGHArchiwumKontakt
Notatki w Internecie – druga dekada
28 luty 2010

Rozpoczęła się 11. edycja konkursu dla studentów AGH „Notatki w Internecie”. Przypomnijmy, że zadaniem uczestników jest stworzenie cyfrowych materiałów dydaktycznych. Studenci pracują przy wsparciu opiekunów naukowych. Ci ostatni oceniają także merytoryczną wartość treści stworzonych przez swoich podopiecznych. Jest to jeden z elementów składających się na końcową ocenę pracy. Zwycięzców wyłania komisja powołana przez rektora AGH.

Studenckie „Notatki” mają już długą tradycję, natomiast w zeszłym roku powstała równoległa edycja konkursu skierowana do wykładowców naszej uczelni. Oni również mogą tworzyć i nadsyłać zasoby edukacyjne. Istota konkursu jest podobna, odmienne są pewne szczegóły. Na przykład, jak można się domyślić, niepotrzebny jest tu opiekun naukowy. Warto też zwrócić uwagę, że wymagania stawiane wykładowcom są wyższe, szczególnie jeśli chodzi o aspekt dydaktyczny. Szlachectwo (naukowe) zobowiązuje!

Sukces wiąże się z wymiernymi gratyfikacjami. Autorzy zwycięskich prac w poprzednich latach otrzymywali nie tylko dyplomy, ale i nagrody sięgające 2000 złotych. Nie zapominajmy o innych korzyściach: rozwijanie własnych kompetencji dydaktycznych i technicznych, wsparcie dla przyszłych studentów, promowanie własnej pracy naukowej i dydaktycznej…

„Notatki w Internecie” mają też za zadanie promowanie idei otwartej edukacji. W praktyce oznacza to, że nadesłane prace umieszczone zostaną w serwisie Open AGH, uczelnianym repozytorium otwartych zasobów edukacyjnych, które uruchomiliśmy w tym roku. Opatrzone zostaną licencją prawną Creative Commons: Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach. O tej licencji i samym serwisie pisaliśmy szerzej w tekście, który znalazł się w styczniowym numerze Biuletynu AGH (25–2010).

Najważniejszym czynnikiem decydującym o końcowej ocenie jest wartość dydaktyczna nadesłanych materiałów, w szczególności układ treści, właściwy dobór narzędzi czy poziom interaktywności. Istotny jest też poziom techniczny pracy, np. jak działa w różnych środowiskach (Windows, Linux). W tym roku przygotowaliśmy dla uczestników krótką prezentację, która pokazuje, na co zwracają uwagę członkowie komisji oceniając dydaktyczny aspekt nadesłanych materiałów. To małe studium przypadku powstało na podstawie pracy Kariny Molfy, nagrodzonej w jednej z wcześniejszych edycji konkursu. Chcielibyśmy podkreślić, że ten przykład nie powinien stać się szablonem, według którego przygotowywane będą kolejne prace konkursowe. Mamy nadzieję, że zostanie on raczej potraktowany jako ogólna wskazówka i punkt wyjścia do tworzenia własnych materiałów oraz nie będzie stanowił ograniczenia w ich twórczym opracowywaniu.

Tę prezentację znaleźć można na stronach z regulaminami odpowiednich edycji konkursu. Stanowi załącznik 4 do regulaminu dla wykładowców i załącznik 6 do opisu zasad dla studentów. Na stronie „Notatek” znaleźć można więcej informacji na temat zasad przeprowadzania konkursu, wymaganych dokumentów czy kryteriów oceny.

Serdecznie zachęcamy wykładowców do wzięcia udziału w konkursie „Notatki w Internecie”. Prosimy też o reklamowanie go wśród swoich studentów. Spodziewamy się, że tradycyjnie, jak co roku, silną reprezentację przyśle Wydział Geologii, Geofizyki i Ochrony Środowiska, którego studenci zdobyli dotychczas najwięcej nagród. Jednocześnie wyrażamy nadzieję, że pozostałe jednostki AGH stworzą dla nich zdrową i silną konkurencję. Nie wątpimy, że mają taki potencjał.

Jan Marković


Ważne informacje:

Adres strony konkursu: notatki.cel.agh.edu.pl

E-mail kontaktowy: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

Termin nadsyłania prac: 16 kwietnia 2010 (studenci), 6 maja 2010 (wykładowcy)

Administrator konkursu: Centrum e-Learningu AGH

Adres Open AGH: open.agh.edu.pl