Biuletyn AGH
Magazyn Informacyjny Akademii Górniczo-Hutniczej
24 wrzesień 2017
Strona GłównaBiuletyn AGHArchiwumKontakt
Nowości w Moodle

Jak co roku w trakcie wakacji informatycy Centrum e-Learningu dokonają reinstalacji i aktualizacji Uczelnianej Platformy e-Learningowej Moodle. Tym razem zmiany będą nieco większe niż zazwyczaj, a to z tego powodu, że w międzyczasie pojawił się Moodle z nowej serii – z wersji oznaczonych numerami 1.9.x przejdziemy na 2.2 albo późniejszą. W tym tekście przedstawionych zostanie kilka nowych rozwiązań, z których można będzie korzystać od jesieni w naszej uczelni.

Pierwszą widoczną zmianą będzie nieco inny wygląd platformy i kursów. Z punktu widzenia prowadzących zajęcia najważniejsze jest to, że mają oni teraz większą swobodę w planowaniu układu kursu. Rdzeń pozostaje taki sam – główny panel kursowy na środku, z panelami administracyjnym i informacyjnym po bokach – ale można zdecydować o przeniesieniu lub ukryciu większej liczby elementów. Reorganizacji poddany został zwłaszcza panel administracyjny. Teraz umożliwia np. bezpośredni dostęp do konkretnych zasobów na innych kursach, w których się uczestniczy w dowolnej roli.

Prowadzący zauważą kolejne zmiany po włączeniu dostępnego tylko dla nich trybu edycji. Dotyczą one również kwestii podstawowych. Pojawiły się dwie nowe ikonki edycyjne. Pierwszą z nich jest „duplikuj”, która, jak łatwo się domyślić, tworzy na kursie kopię danego zasobu. Tę kopię można następnie poddać modyfikacjom. Można ją wykorzystać np. do szybkiego stworzenia kilku zadań, które mają tę samą treść, czas trwania, system oceniania itp., a różnią się tylko wartościami danych potrzebnych do obliczeń. Druga ikonka to „przypisz rolę”. Prowadzący ma teraz możliwość, na potrzeby konkretnego zasobu, przypisania uczestnikowi roli innej niż standardowa na kursie. Przykładowo, student może stać się prowadzącym na forum, by poprowadzić – i ocenić – dyskusję nad swoim projektem.

Zmiany dotknęły też rozwijanego menu „Dodaj zasób”. Nie ma już zbędnego podziału na „stronę tekstową” i „stronę HTML”, pojawiła się za to możliwość dodania całego folderu plików. Rozdzielone zostały opcje załączania adresu URL i pliku (teraz nazwanego „zasobem”).

Załączanie i zarządzanie plikami to jeden z obszarów, który poddany był najdalej idącym zmianom. Poważnym problemem dla prowadzących było dotychczas to, że tego samego pliku nie można było wykorzystać w różnych prowadzonych przez siebie kursach. Trzeba go było za każdym razem ładować od nowa. Teraz już można stworzyć na platformie swoją bazę plików i wielokrotnie ich używać. Łatwiej się nimi zarządza, m.in. dzięki rozwinięciu systemu tagów (znaczników). Przy załączaniu plików pojawiły się też dodatkowe opcje – można określić, kto jest ich autorem, na jakiej licencji są udostępniane (copyright, licencje Creative Commons) i jak będą wyświetlane (w nowym oknie, w tym samym oknie na pełnym ekranie czy zagnieżdżone w kursie).

Moodle został zintegrowany z większą liczbą serwisów zewnętrznych. Można np. pobierać pliki bezpośrednio z Dokumentów Google, ale też eksportować je do tego serwisu. Łatwiejsze jest zagnieżdżanie treści dostępnych w YouTube czy Wikimedia.

Dwie zupełnie nowe możliwości Moodle’a, o których warto wspomnieć to community hub (węzeł społecznościowy) oraz kohorta. Węzeł to zestaw kursów powiązanych np. tematycznie. Gdy zostanie utworzony, kolejni wykładowcy mogą do niego dołączać swoje kursy. Ta opcja ma mniejszy zakres stosowania w kontekście takim, jak w AGH, ale może się przydać prowadzącym, którzy chcą oferować swoje zajęcia na zewnątrz. Węzeł społecznościowy – być może utworzony nawet na innej niż UPEL instalacji Moodle’a – da im możliwość szerszego rozreklamowania się. Z kolei kohorta to grupa użytkowników obejmująca cały obszar platformy. Dobrym przykładem byłby cały rok danego kierunku. Taką kohortę można w całości zapisywać czy wypisywać z kursów.

Na koniec informujemy o dwu dodatkowych narzędziach, nad rozwojem i adaptacją których pracuje Centrum e-Learningu: OpenMeetings to zintegrowany z Moodle system do wideokonferencji, a Red Mine to narzędzie do zarządzania projektami. Zostaną one udostępnione z początkiem kolejnego roku akademickiego.

Osoby zainteresowane nauczeniem się obsługi platformy Moodle zapraszamy na szkolenia organizowane przez CeL. Kolejne odbędą się już po wakacjach, a o ich terminach będziemy informować na naszej stronie.

Jan Marković